مش زيهم ... الشاعر / احمد السندباد




مش زيهم
مابتشبهيش كل النسا
ولا الملايكة ولا البشر
لمعان عيونِك العسل
زى النجوم
واللمسة من إيدِك سلام
تشفى الهموم
ونور جبينِك
زى القمر ليلة اكتمال
والإحتمال الشمس ترفض للطلوع !
وبضيِك  أنتى تكتفى !!
كل النسا تصبح عبيدِك
يقفوا صفوف
علشان ما بيكى يحتفوا
شوفت السحاب
نزل مطر
علشان يخضر جنتِك
آه م العيون
مين قدها ؟
عيون بتشبه للمها
ما بين أيديكى بعود جنين
بتعلميه معنى الحياة
وبتسندِيه
علشان ما يبدأ بالخُطى
وعليكى أغير
عّرق عبير كأنه برفن عالمى
ريحة أنوثة ساحرة
باهرة
مسكرة
أما السنان تلمع
كما ضى السيوف
وبتوه أنا فى طعم الكريز
م الشفة أنا فى عرض النبى
والأهرامات تحت الكتاف
منهم بخاف
أصعد ولا أنويش الرجوع
جمالِك أنتى مالوش حدود
والفاكهة اللى ع الخدود
تفاح ومانجة مع عنب
ازاى أنا أشعر بجوع
حُضنِك دفا
حُضنِك شفا
أخدت منه جرعتى تشفى الوجع
بس أأمرى أنا ليكى طوع
أقعد فى محرابِك أنا
علشان أغنى لحضرتِك
وأجيب زهور
يتحطوا جنب مخدتك
بس أحضنهم بالأوى
عشان  أنا بعمل كدا
ومتبعدِيش
أنا فى عرض السيدة
ويا الحسين
سايق عليكى الأولياء
دارِى جمالِك م الحسد
يا اللى ما فيش زيك نسا
أربع حروف أسمِك
ده مرسوم ع النجوم
كل الطيور بتردده

تعليقات

المشاركات الشائعة